måndag, januari 15, 2007

Objektifiering

Jag är ärligt talat förbannat. Jag klarar inte av objektifieringen längre och min toleranströskel är väldigt låg. Jag orkar inte med fler killar som pratar om kvinnan som man pratar om skyltdockor. Det finns tydligen en lång lista på kriterier som ska uppfyllas, utseendemässigt. Observera att detta är ett citat! "man kollar om hon har snygga bröst, vänder hon sig om och har en grymt ful rumpa. Asså, det finns inget som väger upp en sån DEFEKT!" Och sen läggs det till att "ja.. också får hon ju inte vara dum", som om det egentligen inte spelar någon större roll. Ska man behöva gå runt i ett skyltfönster hela dagarna och betygsättas? Ska det vara såhär!? ÄR det såhär? Eller är den här patetiska köttmarknaden enbart ett tecken på osäkerhet? Behöves det en trofé vid sidan för bekräftelsens skull?

Självklart är det ju så att sånna här killar är snyggast, mest eftertraktade och allmänt råcoola. Förr, på 60talet var det coolt att berätta för killkompisarna att man följde tjejen till dörren och kysste henne på trappan. Sedan blev det coolt att följt med henne in. Följt henne i säng. NU är inte ens det coolt. Nu ska man ha så många som möjligt på kortast möjliga tid. GRATTIS där fick du din jävla pokal för det.

Jag börjar gråta! Det gör mig omåttligt ledsen att många verkar ha missförstått var människovärdet sitter.
/E

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag vet inte vad jag ska säga - jag håller med dig. Men är det verkligen inte bara attityden, utsidan som är såhär? Kan vi inte försöka skrapa bort det så finns det kanske en klok och bra karl på insidan.... ? Jag hoppas det. /Towa

Anonym sa...

det är såna personer som honom som kan få vilken tjej som helst att aldrig vilja vara med en kille mer i hela sitt liv. let's be gay.

Anonym sa...

Omognad och bristande uppfostran! Jag skulle skämmas ihjäl om mina barn pratade om andra så.
Men så vet jag också att varken min egen karl eller någon av hans vänner skulle prata så .. det finns hopp! /Sara

Anonym sa...

jag tror också det finns hopp! men det sjuka tycker jag är tjejer som vill vara med en "sån" kille... Det är pga sånna tjejer dom killarna inte försvinner! Kram på dig /Åsa