tisdag, oktober 03, 2006

tömd på energi

Jag är så trött på att tänka! Kursen vi läser nu är fylld med etiska dileman, spekulationer och synvinklar. När jag vaknar på morgonen och Julia försöker diskutera kulturell mångfalld eller nackdelar med den tekniska utvecklingen inför framtiden (typ så extremt som att vi ska äta ett piller till middag och aldrig behöva prata med folk för att allt sköts elektroniskt) så kan jag bara säga Mmm Mmm då och då för att visa att jag lyssnar. Kanske håller jag med, kanske inte. Det vet jag inte ens själv för att jag inte orkar tänka. Absolut inte innan klockan 12 på dagen. När jag kommer hem från skolan då min maximala hjärnkapacitet används och hon föröker med liknande diskussioner är jag lika borta. Stackarn, hon måste känna sig försummad.

Idag har jag förstökt förstå Utilitarismen. Komplicerat, men jag ska försöka att inte gå in så djupt på det. Ska förklara det för storgruppen på fredag. Ikväll kommer Emil hit och allt vill sig väl. Ska bli sjukt kul att se honom igen!! Imorgon har jag föreläsningar heeela dagen. Pust.

/E

2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej fröken,
jag åker strax till H-sand. (Etik, miljö och livshållning...)

Utilitarismen är väl en sorts konsekvensideologi? (dvs en handling är rätt om den är tillgodo för de flesta - och man får bedöma handlingen också i relation till den skada som kan åsamkas. Den kan förstås få otäcka konsekvenser i sina mer extrema yttringar.) Eller?

Ser fram emot en - kort - och kärnfull sammanfattning!

kram barnet.

/Pappa

Anonym sa...

Emil kan nog ge dig ny energi, han är bra på det! Uscha vad jag saknar dig, om du läser min blogg så kanske du förstår att jag tänker att du är den enda som FÖRSTÅR! KOM HEM =( kram