torsdag, december 28, 2006

Hemtenta

Jag har precis mailat in min hemtenta i Omvårdnat 1. Skönt att bli av med den rackarn! Nu hoppas vi bara att den är godkänd (om inte så blir jag förtvivlad), att min muntliga del blir godkänt och att jag lyckas bedöma en av mina medstudenter på ett bra sätt. Jag undrar: VARFÖR kan terminsansvariga inte välja ett sätt att tentera på? Och inte både skriftligt, muntligt och dessutom med en bedömning på någon annans arbete? Skriv en tenta, prata, rita, reflektera, utvärdera, bedöm och röda trådar åt alla håll. Jag blir galen. Man vet att man suttit för länge i Word då man trycker Ctrl S efter varje stycke.
Jag tänker att mitt tal och skrivspråk är bra, men inser att jag är lite väl hård mot mig själv när jag blir arg och tänker ner mig själv då att jag inte kan formulera en vettig mening klockan halv två på natten... och med pappa över axeln, som är det Svenska språkets Gud är mitt missnöje kanske inte så konstigt. Jag har bra anlag iaf ;P Och sämre kan det aldrig bli.


Trevlig kväll och god mat med Towa och Emil. Bra paus från tentan. Satt på biblioteket några timmar på eftermiddagen och läste diverse faktiskt intressanta böcker om vårdetik och människosyn. Kanske skriver jag en tänkvärd blogg i ämnet någon dag. Men inte nu.

Jag tänker, alltså är jag. Och jag kan inte förstå hur människor kan gå genom livet utan att tänka, ifrågasätta, vända och vrida. Under julhelgen hade jag en hel del intressanta samtal med pappa. Bland annat om israel-palestina konflikten, kommunism och religon. Vi pratade också om "genomsnittsmannen". En tanke (TANKE, ingen teori eller fakta. Så inga påhopp tack) är att han dricker för mycket, tänker för lite och tror kanske att han besitter alla svar. Han kanske inte vågar fråga sig de stora frågorna om livet. De frågor som egentligen inte har något faktiskt svar. Han har inga medel att ta tag i ovissheten med. Därav drickandet. Meningen med detta är inte att män ska bli arga. Detta handlar inte om kvinnor vs. män. Det finns många kvinnor som också saknar medel att ta tag i dessa frågor med. (Den frågan kommer nämligen alltid då man väljer att generallisera könen. Men ni kvinnor då!!? Därför ger jag fullaste utrymme för tänkande män och jag vet att det finns många!). Uppfostras inte mannen till att tänka på samma sätt som kvinnan? Eller kanske pratar kvinnor mer om sina tankar än män, rent generellt? Detta kanske inte är en genusfråga, men det finns alltid ett genusperspektiv som är värt att belysa. Särskilt för en genusfetisht som jag. Hur som helst. Det kanske helt enkelt handlar om att vissa människor inte har samma benägenhet att fundera som andra. De kanske inte vill, orkar eller tycker att det är särskilt viktigt.

Men herregud vad jag målar ut.
Sluta nu!
/E



Jag undrar.. finns det något sätt att lägga till ljudklipp i bloggen? Någon som vet?

Inga kommentarer: