torsdag, december 07, 2006

Fine Wine

Mera blogg ber Towa och jag gör mitt bästa. Tänker att jag behöver en vinterbild här bredvid istället för sommaren i keps.
En promenad med mamma och hunden i skogen. Handlade och stökade. Hämtade syster. Fikade hos Ester och tussade runt i min stickade klänning. Bakade knäck och kokade linsgryta till middag. Den gick hem hos nästan alla, fast köttet saknades sa dom och åt köttbullar till. Köttbullar och linsgryta?? Huu...

Vad mer. Jag har shoppat pärlor och pyssel i mängder. Känner att jag saknar kreativiteten och började till och med virka idag! Har nästan lärt mig hur man gör. Stickningen ska påbörjas också. Jag behöver något att göra på tåget och något att göra i pluggpausen.

Dagarna rinner iväg känns det som. Imorgon är det fredag. Jag är trött. Tänker på det plugg som väntar och nej, det känns inte bra. Tänk om jag inte orkar. Tänk om jag inte tar mig igenom. Tänker mig på nått sätt att det ska gå som en dans eftersom jag vill bli sjuksköterska.. Men det är kanske inte så enkelt. Självdisciplin och motivation på burk. Jag vet på nått sätt att jag KAN hitta den där disciplinen och entusiasmen, men jag har en förinställd bild av mig själv som okoncentrerad och alltid-i-sista-minuten. Jag tror att andra har den bilden också. Det är svårt att ändra när jag inte direkt har någonting att leva upp till. Och någon tävlingsmänniska har jag aldrig varit.

Jag tycker (oväntat nog...ehm) att det här är bland det vidrigaste jag sett. Sexiga badkläder för barn!? Kom igen. Varför objektifiera så tidigt? Och varför tänker inte folk!? Slösar jag min energi? Jag fortsätter nog med det isf. Ett luciatåg i underkläderna i skyltfönstret på en underklädesaffär. - Vi delar ut röstsedlar till publiken, men det är underkläderna man röstar på, inte tjejerna Kom igen, vem fan tror på det? De har även ett tåg med halvnakna karlar, men deras underkläder går inte att rösta på. 79% tycker inte att det är sexistiskt. Inte konstigt att jag känner mig smått ensam i min åsikt. Jag måste gråta. Jag vet inte vad jag tycker om de halvnakna skolbilderna. Varför ska någon vara avklädd över huvud taget är min försa tanke.
"– Den här bilden är en motreaktion mot att kvinnobröst alltid uppfattas som sexuella. Vi måste ju ha rätt till våra kroppar." Sa en av eleverna som var med på bilden. Det är skönt att bilden är genomtänkt. Och inte till för att skapa sexuell uppmärksamhet. Det är ett bra syfte tror jag, att de ville visa avklätt, men inte sexuellt.
"...vi borde blir mer uppmärksamma på varför vi alltid problematiserar flickor och sexualitet, men aldrig pojkar och sexualitet...." Sa medieforskare Anja Hirdman till aftonbladet. Jag håller med.


Usch. Jag är en suris. Kanske är det ett medelpass på friskis & svettis jag behöver. Eller två. Eller fine wine och Towa tok.
/E

Inga kommentarer: