onsdag, september 13, 2006

Genus, Hälsa och Droger

Idag har jag lyssnat på föreläsningar från 9 till 15. Jobbigt och tråkigt kan man tänka, men i dag var det fantastiskt!! Första föreläsningen handlade om Genus och Hälsa. Den som missat att genusfrågor instresserar mig känner mig inte speciellt bra, om jag får säga det själv. Fyra kvinnor, framstående inom medicin och forskning pratade om hur hälsa är olika mellan kvinnor och män, rent generellt. Dom pratade också om hur kvinnor och män bemöts inom vården. Både som patient och vårdgivare. Jag blev ledsen och arg.
Det pratas mycket om att läkare "sätter sig på" sjuksköterskor. Då tänkte jag att jag kanske borde bli läkare. Sedan insåg jag att det inte förändrar någonting. Som kvinnlig läkare blir jag annorlunda behandlad ändå. Människor föreställer sig ofta en man när man talar om läkare och en kvinna när man talar om sjuksköterskor (detta ställer såklart till problem för manliga sjuksköterskor). Oavsett vilket yrke jag väljer kommer jag att behöva kämpa för att bevisa att jag kan. Jag överdriver inte när jag säger att jag satt där bland 400 människor med tårar i ögonen.

En av föreläsarna talade om ideal. Manskroppen har länge varit normen för medicinsk forskning. Detta dels pga att största delen av forskningen gjorts av män, men också för att det är varit dyrare och svårare att forskat på kvinnor. Det är lättare att få tag på män med värnpliktsregister och såndant.
Kvinnor har högre sjukfrånvaro. Mer än dubbelt så många kvinnor får diagnosen depression, men fler män begår självmord. Varför är det så? Kanske är det så att mäns depression yttrar sig annorlunda än kvinnors? Precis som kvinnors hjärtsjukdomar yttrar sig annorlunda än mäns.

Vem bestämmer idealet? Kvinnan som höll föreläsningen tog kvinnobröst som exempel. Vi kämpar mot åldrandet. Ett ungdomligt bröst är ett fint bröst. Kommer idealbröst att bli en klassfråga? De med mycket pengar kan köpa sig idealbröst (eller "normala" bröst, som vi ser det idag). 67% av de som rekonstruerar ett förlorat bröst väljer att även operera det andra.


Vi lyssnade också på en föreläsning om hur arbetslivet kan främja hälsa (meningsfullhet, socialt nät....osv).
Sista föreläsningen hölls av en kvinna som jobbar på beroendekliniken här i Linköping. Hon pratade om hur droganvändandet i Sverige ser ut bland ungdomar. Hon berättade också om olika droger. Väldigt bra föreläsning. Hon var rolig att lyssna på och använde ord som stenad, röka och ungar. Annorlunda kanske, men hon höll oss vakna. Frågade henne om party pills som säljs lagligt på nyazeeland och är en a-klasad drog här i sverige och i europa. Jag har tidigare trott att den tillhör Benzo..nånting-klassen (läkemedel som verkar lugnande, alltså inte så party). Men partypills tillhör samma klass som amfetamin.


Ojoj, detta blev ett långt inlägg. Förstår om ingen egentligen orkar läsa. men nu minns jag iaf föreläsningarna bättre.
/E

ÄNTLIGEN!!!

Inga kommentarer: