onsdag, mars 16, 2011

Förbereda

Sådant som normala icke-gravida, not-to-be-gravida och lite annat folk inte intresseras av:

  • Bebis ligger fixerad med huvudet neråt. Jag kan följa en liten fot som kommer sparkande längs magen ibland. Och ibland måste jag hålla emot så den inte sparkar in i min lever/lunga/revben.
  • Hjärtljud 145slag/min och Calle fick lyssna genom en trätratt igår hos barnmorskan.
  • Barnmorskan menar att jag är "trygg och förberedd inför förlossningen". Är det så?
Snart åker vi och hämtar massor av saker som en bebis kan tänkas behöva, och lite till. En vagn bland annat, om den får plats i bilen. Det känns spännande och fint att allt snart kommer stå här och vänta.

Många menar att det är farligt att ha allt väntandes hemma. En del vågar inte köpa en endaste liten pinal innan bebis kommer ut av rädsla att något ska gå snett. Det kan det ju göra (och även efter bebis är ute) och om det nu skulle hända något hemskt tror jag inte att det svåraste är att vi har köpt ett skötbord och lite kläder.
Så jag är glad och förväntansfull - det kan man aldrig vara i onödan. Men också stundtals orolig. Och det lär jag vara resten av livet.

/E

3 kommentarer:

Petra Li sa...

Åååååh så spännande allting! Så kul att följa dig här! När är det beräknat att bebisen ska komma? Kramar / Petra

Emilie sa...

Det är beräknat till 17 april, men jag ränkar med att gå över. Har till den 2a maj på mig :)Kram

Petra sa...

Åh vad kul, snart ju! Till den 2a maj? :) Kramar