onsdag, mars 26, 2008

I sjuksköterskans ansvar

Med tanke på hur folk kommenterar artiklar och insändare angående sjuksköterskornas löner så verkar det som att jag har valt ett yrke som ingen uppskattar.

Ja. Jag får väl ta på mig hela ansvaret då. Det är sjuksköterskans fel att patienter inte får rätt diagnos, inte får opereras i tid, inte får plats på avdelningar och sjukhem, inte får medicinering som krävs. Det är även vårt fel att medicinen ger biverkningar, att din mamma inte fick sova för att patienten bredvid snarkade, det är vårt fel att din sängradio inte fungerar, att tvn är felinställd, att maten inte smakar bra eller att du inte får den mat du vill ha. Och därför ska vi fasen inte har en spänn mer än 17000/månad.

Låt mig bli övertydligt ironisk. Nej, det handlar inte om politik och pengar. Inte heller om kvinnoyrken, livskall eller någonting annat uråldrigt som ligger kvar. Nej, det är helt enkelt så att vi gör ett kasst jobb och ska ha betalat därefter.

/E

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj.


/Pappa

Anonym sa...

Schämmes ta mig faan! Ja nu får det bli skärpning på dig och dina systrar! Maken till lat yrkesgrupp har jag väl aldrig träffat...dock måste jag ju säga att med ett sånt brett ansvarsområde (matlagning, kösystem, medicinordinering, snarkjour, radiomekanik, platsfördelning, diagnostisering och tvreparation) borde lönen fördubblas...MINST!! Ha ha folk är galna, vänta bara till vi hamnar i en krissituation och vi måste välja ut ett fåtal personer vi vill prioritera, mistänker att börsmäklare och tv-hallåor inte hamnar högst upp på listan samt att nämnda klagomur kommer krypande med betydligt mer än 17000 för att be er göra ert fantastiska jobb. Puh, det blev långt men man blir ju förbannad! Puss Sara