onsdag, april 12, 2006

Äldrevården. Första dagen efter semester.

Hallå där.
Första dagen på jobbet efter två månaders ledighet. Det var roligt! Kul att träffa alla arbetskompisar och tanter. Äldrevården är så mycket härligare än folk tror.
MEN visst finns det hundratals saker som kan göras bättre. En avdelning där jag jobbar är en Demensavdelning (det bor dementa på alla avdelningar men denna avdelning jobbar på ett annat sätt..). Dom ställer fram maten i skålar på borden. Dom pysslar och gör påskkort. Dom dukar långbord när någon fyller år. Och dom sitter ner med de gamla och äter! Tänk dig om du skulle bli serverad en tallrik mat (eller en jättetallrik gröt) och sedan skulle tre personer springa omkring och diska, städa, prata, flaxa, hjälpa runt dig. Skulle du då ha matro och lugn att sitta still? Nä, troligen skulle du bli nervös, stressad, kanske inte äta upp och sedan börja gå omkring du också. Det är vad som händer. Det är anledningen till den uppskruvade nervositet och oro som finns på några avdelningar. Det är inte om-medicinering som krävs, det är struktur och lugn.

Nog om det. Imorgon ska kanske baka till gulltanter och gullgubbar också får dom påskgodis från köket!

Bilen startade och gick igenom besiktningen! Yes! Så nu är det bara att köra.. (och betala). Deklarerat har jag gjort också! Det tar sig.

Roligast igår
Jag, rastlös, runt 23tiden: Vad ska vi göööra?
Pappa: Sova
Mamma, lite lätt ironisk: Be kvällsbön!
Pappa: Haha! ja "Helig är Gud. Godnatt"

Till saken hör att pappa ska hålla Gudstjänst på fredag. :) (http://hakantoresson.blogspot.com) Han är rolig, min pappa!
En annan sak som är ruggigt rolig är Högstadiet. Det är nästan så att jag saknar att säga "Det ÄGER!" och "Respekt!" i varannan mening. Min far har även hand om konfirmanderna. Där får han höra diverse roliga uttryck som han gärna delar med sig av. Bland annat "Bärbar dator ÄGER!" Störtkul!

Nåja
Godnatt.

1 kommentar:

Unknown sa...

hmm, har jag brutit mot tystnadslöftet nu tro... :-)

"Helige Gud...godnatt" sa jag nog, hehe.