fredag, februari 29, 2008

Varning

Jag trodde att jag hittat en studieteknik, men icke. Omtentan på HBM blev underkänd, igen. Omomtenta väntar i maj. Jag har svurit inombords och högt hela dagen. Statistiktentan i morse var ingen höjdare heller, men det hade jag räknat med. Multipel regressionsanalys någon? ANOVA? t-test? Inte det..


Idag inleddes ett kvinnotema; kvinnors livsvillkor och reproduktiva hälsa -ur ett globalt perspektiv. Visst önskar väl även jag att vi slapp ett sådant tema, att kvinnans hälsa fanns med i alla teman, i alla böcker osv. Men nu är det inte så (även om vi kanske kan se en viss positiv utveckling av vården kring kvinnans hjärtinfarkt), speciellt inte i andra delar av världen, och dessa kvinnor möter vi också i vården.

Så nu ska jag deppa över tentan och gråta över att jag är kvinna resten av dagen. Och kom inte med dom där fåniga modebloggsargumenten om att kvinnor ska vara glada att vi kan göra oss finare än män, eller nått annat fånigt som att alla feminister är fula.
  • Jag vill bli betraktad som fin utan att göra om mig (raka, sminka, plocka, fixa), precis som en man.
  • Jag vill ses som kompetent i samma grad som en man med samma utbildning.
  • Jag vill ha samma lön för samma arbete.
  • Jag vill ha samma möjlighet till en chefspost som en man med samma kompetens.
  • Jag vill kunna cykla hem själv om nätterna utan en ökad risk för våldtäkt osv.

Kom inte och säg att Sverige är jämställt. Kom inte och säg att du minsann är jämställd med din partner, fine -men i ett samhällsperspektiv så är manlighet normen och våra beteenden speglar detta. Tyvärr, jag önskar att det inte var så.

/E

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med om allt för en gångs skull ;D

Frågan är väl som vanligt bara om det är bra att utgå från ett könsperspektiv när man vill uppnå jämställdhet.

Jag personligen tror att det är bättre att fokusera på en generell jämställdhet eftersom det inte alltid är så enkelt som kön, hudfärg eller ålder.

Ett sätt som jag själv inte är så förtjust i är den individuella varianten där man ska se personer som blivit felaktigt behandlade och lyfta fram de exemplen men utan att fokusera på vad orsaken till diskrimineringen kan ha varit.

Själv tror jag att det gäller att leta efter en gemensam nämnare till all (så gott det går) diskriminering för att sedan bearbeta problemen från roten.

Arbetar man utifrån kön/hudfärg/ålder/mm så är det lätt hänt att den som inte passar i mallarna hamnar ännu mer utanför samhället.

Anonym sa...

Därmed inte sagt att man inte ska få gnälla lite ibland när det känns som att allt går emot en ;)

Emilie sa...

:) Jag vill också gärna ha orsaker till diskrimineringen (nu är det väl kanske så att kvinnor diskrimineras för att..det alltid har varit så?), men framför allt vill jag ha en lösning. Gärna en quick-fix, eller åtminståne en plan. En plan för hur samhället ska lösa diskrimineringsproblem på alla plan.

Tills dess tänker jag fortsätta gnälla :)

Ha det så bra!