fredag, februari 22, 2008

Spott



Vi sväljer allt vad media trycker på oss. De flesta av oss är lättlurade och inte speciellt kritiska. Omega3 hit och dit, frukt och grönt, mättade fetter och lightprodukter. Vi hoppar på de senaste tipsen, i tron på att nu äntligen har man nått sanningen! Det senaste är nog att fett är bättre än light och försäljningen på lightprodukter minskar. Omega3 finns i mängder av produkter och vi tror att det är lika nyttigt som fisk och helt klart minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Men vad vet vi?

Jag vet inte vad som är bäst, minst farligt och innehåller minst konstiga ämnen. Jag säger bara: det är inte så enkelt, allt är inte svart eller vitt. En del lightprodukter innehåller säkerligen en hel del skumma ämnen, men säkert produkter med naturligt fett/socker också. Jag tror att det finns för- och nackdelar med båda, beroende på vad man värnar om. Socker t.ex. ger hål i tänderna, till skillnad från de flesta sötningmedel. Men så finns det ju sötningsmedel som inte vår kropp eller reningsverken kan bryta ner, är det farligt? Ja.. vad vet vi? De senaste rönen pekar på att det inte handlar om vilken typ av fett vi äter (mättat, omättat osv..), utan att det handlar om hur mycket frukt och grönt vi får i oss. Frukt och grönt innehåller antioxidanter som jag tror hindrar det onda kolestrolet från att "fastna" i kärlen. Men vad vet jag?



Igår kände jag mig lite trött på utbildningen efter en föreläsning om kvalitetsutveckling. Där pekades det på allt som vårdpersonal gör fel. Det finns riktlinjer för hur alla praktiska moment ska genomföras. Dessa är framarbetade för att öka säkerheten, med godhygien, trygghet för patienten osv.. Dessa riktlinjer följs inte till punkt och pricka. Allt är inte praktikst genomförbart. Jag blev lite nedstämd då inte ens jag, som blivande sjuksköterska, tror att vården i dag har det som krävs för att göra dessa förbättringar. Jag tror framför allt att det är mycket svårt att nyutexaminerad komma ut i en verksamhet som inte jobbar på det sätt vi lär oss i skolan. Jag känner mig kluven på mitten mellan skolans lära och verksamhetens praktiska tillvägagångssätt. De skiljer sig åt. Kanske mest beroende på personal- och tidsbrist?
Jag behöver en inspirerande föreläsning av någon som jobbar på en avdelning där rutinerna följs och fungerar, där man jobbar utifrån en specifik omvårdnadsteori. Där omvårdnad är vetenskap och man får betalt därefter.

Te
/E

1 kommentar:

Anonym sa...

Hejsan! A propå antioxidanter har jag skrivit ett inlägg om te, åldrande, antioxidanter och varför man INTE ska ha mjölk i teet! Spana in det på:

http://biktstolen.blogg.se/1203963614_would_you_care_for_so.html