måndag, november 27, 2006

Alice i Underlandet och Ronja Rövardotter





Hej.
Min blogg har varit nere några dagar, men jag tror att problemet är åtgärdat nu.

Istället för att plugga i fredags sydde jag min Alice i Underlandet outfit. Klockrent., ni ser väl hur lik jag är? I lördags var det nämligen Sagosittning med sjuksköterskorna. Trerätters middag med massa spex och goa människor. Vi sjöng ronjasånger och kalasade. Vi är ett skönt gäng, det är något att glädjas över. På den andra bilden ser ni mig och Sara -Klok tjej!



Idag skrev jag HEL tentan igen (eller HELL-tentan). Vet inte alls hur det gick och känner att man aldrig kan gå säker. Jag är trött och arg för att jag ser allt i svart. På onsdag har jag ännu en tenta. HBM (human biomedicin.. Anatomi och Fysiologi), den blir riktigt svår. HEL-kursen känns mest som ett skämt i jämförelse. Varför ska jag behöva bli godkänd i ett skämtämne!? Det är ett lotteri och mycket beror på vilken examinator man får. Ett spel, för sakens skull. Så känns det. Men ack, jag kan ha fel. Det kan vara så att jag inte förstår och vill skylla det på examinatorer. Möjligen. Jag brukar utgå från att det gick bra, men jag har blivit (onödigt?) hård mot mig själv. Motvind.

Förresten.. Jag har kommit på en sak som jag saknar. Vuxna Människor! Man kanske kan tro att jag är vuxen, att mina vänner är vuxna och de som läser på universitet är vuxna, men Nej. Jag saknar gamla människor. En äldre människas lugn. Min farmor. Någon som kan intyga att det inte är i hela världen att misslyckas och släpa sig fram i motvind.


Nu ska jag äta min bulgur-lins-grönsaks-wook och plugga människokropp för fulla muggar. Det här med självdisciplin verkar vara min riktigt svaga sida. Det gör mig också arg. Har pappa förresten lagat linsgryta till mamma? jag mailade ett recept...

Ibland är det skönt att slippa tänka och bara göra. Det är skillnad på förnuft och magkänsla. Igen. Magkänslan är skönare, men ibland dum. Det sägs av etiker (Kant) att man ska stänga av alla känslor för att kunna handla moraliskt rätt. Verkar inte det ruggigt tråkigt?
/E

4 kommentarer:

Unknown sa...

Nu är ju inte Kant's pliktetik per definition en sanning...

Nej, han har inte lagat linsgryta. Ännu...

För övrigt är Du så klok att det inte är klokt.

:-)

Anonym sa...

Åh, äntligen är du tillbaka, nu ska jag hänga här och läsa din blogg om och om igen tills en ny kommer. kram

Anonym sa...

jag alltså /towa

Anonym sa...

Fina bilder, du är en exakt kopia av Alice! Jag är också glad att du är tillbaka med bloggandet...