tisdag, oktober 09, 2007

Hora

Boken Bitterfittan beskriver många tillfällen av förtryck som troligen varje tjej har upplevt. Läsningen har för min del lett till följande reflektioner:


Som flicka lär man sig väldigt tidigt att det är det yttre som uppmärksammas. Det är kläder, bröst, frisyrer, killar som rycker i BH-banden och vid varje tillfälle nyper tag i det dom kommer åt. Så gör han bara för att visa att han gillar dig, förklarar fröknarna. Ok, som flicka ska du alltså bli smickrad när någon vill ta på dig, eller kommentera ditt yttre vare sig du vill eller inte. Samtidigt lär man sig som flicka att inte visa någon form av lust. Tjejen har ingen sexualitet, medan killen är hormonstinn till bristningsgränsen. -Redan som pojkbebis är det ok att vid tid och otid leka med snoppen (detta verkar följa med många killar långt upp i åldrarna) medan flickbebisen inte ens har ett användbart namn på sitt könsorgan- Tjejer som begått misstaget att följa tonårshormonerna får snabbt rykte därefter. Jag har vid många tillfällen blivit kallad hora. Det sa dom berodde på att jag kramade så många av mina killkompisar. Det var nog en förmildrande förklaring. Det berodde nog snarare på att jag var den de kom åt att nypa mest, och jag förstod inte att säga ifrån. För jag skulle ju bli smickrad. Vilket jag hade lärt mig att bli, tills det gick över gränsen. Flickan får inte säga Ja, men hon kan heller inte säga Nej. Gör hon det är det säkerligen ingen som lyssnar.


Den här boken gör mig arg och uppgiven. Hon beskriver så klockrena situationer som jag kan känna igen och andra som jag chockas över och hoppas att det är påhitt. Jag har massor av vänner som beskriver liknande situationer. T.ex. en tjej som inte fick välja träslöjd för att killgruppen där var så bra och homogen. Det ville man inte förstöra. Så hon fick allt ha syslöjd. Vilken tjej har inte suttit mellan de bråkiga killarna i klassen som någon slags ordningsmamma och själv inte kunnat räkna ett tal? Och visst har väl de flesta tjejer blivit kallade hora vid ett eller flera tillfällen. Kanske för att hon följde lusten och bara levde, precis som de flesta killar alltid fått göra.


Ja fasen vad jämställt vårt sverige är. Nu lutar vi oss tillbaka och nöjer oss här, för vi har ju faktiskt kommit så förbaskat långt!

Jämställt? På med genusglasögonen.
/E

Inga kommentarer: