onsdag, oktober 10, 2007

Du då?

Ok, jag är en bitterfitta.. MEN

Vill du att din dotter ska behöva växa upp med killar som taffsar och säger hora när hon går förbi?
Vill du att din son ska säga hora till tjejer? Killar gör det för att känna sig överlägsna, säger dom själva.
Vill du att din dotter ska tjäna mindre än en kille på samma jobb?
Vill du att dina barn ska välja yrke efter kön och inte efter intresse?
Vill du att din dotter ska gråta sig igenom Cosmopolitans ouppnåliga ideal på kvällarna i sitt tonårsrum?


Det kanske du vill. Du kanske är en av alla dom som håller med och tycker att tjejer ska vara tjejer (=tillbakadragna, tillgivna och frökens hjälpflicka) och killar ska vara killar (=tuffa, hårda och känslokalla). Du kanske tycker att hela den här feministgrejen har gått för långt (är det något som har gått för långt så är det ju feminismen!), man måste ju kunna leva med att bli kallad hora nån gång i veckan. Och om en tjej dansar på krogen, då ber hon ju om det. Du kanske är en bakåtsträvande, gammaldags person. Isåntfall -skaffa inte barn. Bli inte lärare.


Det här är inte något som jag hittar på. Något som jag tar ur luften. Det finns massor av fakta och statistik. Hälften av alla tjejer i skolan har utsats för sexuella trakasserier. Jag är inte ett dugg förvånad, för jag vet hur det såg ut när jag gick i skolan. Jag har själv gråtit över cosmopolitan och tänkt att så där kan jag aldrig se ut, så där kan jag aldrig vara. Det här är ett problem -på riktigt.


Och jag är arg -på riktigt. Har man en gång tagit på sig glasögonen och sett, så finns det ingen återvändå.
/E

1 kommentar:

Anonym sa...

säger inte emot dig, men hänvisar man till statistik och fakta bör man lämna källhänvisningar för att verka mer trovärdig. Tips till nästa gång.