torsdag, april 03, 2008

Lärdom

Efter mina 4 dagar på operation har jag flera anledningar att inte röka, samt att äta nyttigt och motionera.

Benamputation -Det är högst makabert när kirurgen står där med ett ben i händerna och undersköterskan håller upp en påse det benet slängs.

Ett ben amputeras när vävnaden i benet dör, pga dålig blodtillförsel. Blodtillförseln försämras av rökning och dåliga kostvanor bland annat, då kärlen blir förträngda och fulla med plack. Detta plack kan man se med blotta ögat vid amputationen. Äckligt.

Cancer -Cancer i ryggmärgen kan ge förlamning i extremiteter. Visar sig cancern vara en metastas från lungcancer så har man nog en tråkig framtid. Strålbehandlingar och rökavvänjning.


Nåja. Intressanta dagar iallafall. Sköterskorna gör ett bra jobb och är oerhört kompetenta. Dock blir det aldrig någon operations- eller narkossköterska av mig. Jag saknar patientkontakten och kommunikationen. Vad blir det av mig då? Jag tror att jag så småningom blir distriktsköterska. Just nu lockas jag inte av intensivvården speciellt mycket, som många andra gör.

Många färdiga sjuksköterskor som jag träffar undrar vilket område jag är mest intresserad av. Sedan säger de: man är ju så intresserad av allt man läser! Så fort man börjar med nått nytt så är det också intressant! Jag känner egentligen inte igen detta. Har jag valt fel? Eller har jag valt rätt som är mer intresserad av kommunikation, pedagogik, beteendevetenskap och specifik omvårdnad?

Ja det är frågan
/E

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.