tisdag, juli 22, 2008

Sommarläsningen

Här är de böcker jag har läst sedan sommaren började. Tänkte att ni kanske just nu sitter sysslolösa; LÄS!

Denna bok läser jag just nu. Vansinnigt bra skildring av att växa upp under 70-80-talen och allt vad det innebär för en pojke och hans familj. Språket känns nytt och varierande. Augustpriset 2001.


En berättelse av en flicka som växer upp på 60-talet (?) och bor med sin alkoholiserade, men älskande far. En mor finns på andra sidan stan, och andra sidan politiken. Helt klart läsvärd. En sann historia, tror jag.

Stefan Einhorn. Livsåskådning. Han ger sin bild av ordet Snäll, och skriver om egna erfarenheter från livet och sitt yrke som läkare. Han berättar om snälla människor och goda gärningar. Skön bok som inte behöver läsas från pärm till pärm.
En berättelse om en flicka och hennes känslokalla mamma. Historien behandlar dåtid -flickan som barn, och nutid -flickan som vuxen, på ett sätt som väver ihop tiden. Hela tiden saknar flickan sin mors kärlek och bekräftelse. Språket är lite poetiskt sådär. Jag tror att boken är delvis en verklig historia.
Hittills den bästa och mest fångande boken. En skildring av kvinnans liv i Afganistan. Bortgifte, burqa, politik, fattigdom, utomäktenskapliga barn. Vänskap och kärlek. Boken känns väldigt sann, och jag tror att den ger en bra bild av livet som kvinna i Afganistan. Författarens språk och berättarkonst är mysigt på alla sätt! Ibland går han händelserna lite i förväg, men ger inte hela sanningen. Boken är väldigt spännande, och man kan inte föreställa sig hur den ska sluta. Många gånger känns historien nattsvart och utan hopp. Händelseförlopp av krig, politik och historiska händelser är verklighet.
Den första boken jag läste i sommar. Härligt att få kasta sig in i skönlitteraturen Livsåskådning och religon på ett avslappnat och icke-påtvingat sätt. En far i livets slutskede berättar för sin son om livets stora gåtor. Frustration och frågor utan självklara svar. Mycket läsvärd, och grubbelvärd.
Jag gillade denna bok som handlar om en pojkes uppväxt i Afganistan. Man lär sig mycket om kultur och många händelser i boken är verklighetsförankrade. Det är en sorglig bok som många gånger verkar sakna hopp och ljus, men rätt vad det är så gnistrar det till.



Sätt igång nu!
/E

Inga kommentarer: