söndag, september 16, 2007

Löner -En kvinnofälla

Jag har läst i SCB:s lönedatabas om sjuksköterskans lön. En manlig sjuksköterskas lön ligger ca 1000 kronor högre (utom för ett par SSK i åldrarna 18-25, då har kvinnor 100 kr mer). Det sägs att man med högre löner ska locka fler män att jobba i vården. Visst vill vi ha fler män i vården, men finns det någon som lockar kvinnor in i ett mansdominerat yrke med högre lön? En manlig bank-VD tjänar ca 2000kr mer än en kvinnlig. En manlig brandman som jobbar för kommunen tjänar ca 4000kr mer än en kvinnlig. Ser ni mönstret? Varför accepterar vi det här?


/E

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag säger inte att löneskillnader mellan könen inte är något problem (för det är det), men jag upplever att det stora problemet med löneskillnader egentligen inte ligger i könsbaserade maktstrukturer utan är mer beroende av vilken sektor du jobbar i.

Varför låter vi reklamare (ofta utan någon egentlig utbildning) tjäna 40000 i månaden medan lärare, vårdpersonal och dagis fröknar får klara sig på hälften av det?

Klyftan mellan privat och kommunal sektor är gigantisk. Vad kan vi göra för att de jobb som faktiskt bygger upp vårt samhälle ska få det värde de förtjänar?

Genom att ge de bortglömda yrkena sin rätta status kommer en stor del av de löneskillnader som finns mellan män och kvinnor försvinna, eftersom en stor del av skillnaden finns i en snefördelning av löner mellan mans och kvinnodominerade sektorer (och yrken).

Emilie sa...

Skillnaden beror ju inte på sektorer, utan på kön. Precis som du skriver där på slutet. Det är fler kvinnor anställda inom kommunal sektor om jag inte har fel, därav låg status och låg lön. Det gissas att prästlönerna kommer att sjunka i takt med att fler kvinnor utbildar sig... Skrämmande.

Kul att du kommenterar igen!
/E

Anonym sa...

Lite sen respons från min sida men men. Jag tror väl bara inte att så storskaliga ekonomiska satsningar (eller avsaknad av satsningar) beror på kön/individ/hudfärg osv. osv.

Jag tror att det mer handlar om girighet. De vill få stor avkastning på sina investeringar och på kort tid. De ser inte den långsiktiga mer hållbara ekonomiska vinsten som finns i att ha bra lärare/sjuksköterskor osv.

"De" är våra politiker och till stor del de som påverkar dom.

Jag är inte så religös av mig så just präster känns inte så farligt. Jag vet iof inte vad de har för löner. Men om de tjänar bra är de förmodligen lika överbetalda som de flesta i min bransch (en av de branscher där andelen kvinnor ökar och lönerna fortsätter att stiga förresten).

Anonym sa...

Som sagt jag tror att diskrimineringen är ett problem. Jag tror bara bakgrund och yrkessektor är en större del i den ekonomiska snefördelningen än kön/hudfärg/handikap/osv och därför viktigare att fokusera på.