torsdag, november 26, 2009

Om alla val.

Jag har hört att det finns forskning som visar att vi mår dåligt av alla olika val vårt samhälle erbjuder. Tydligen har man visat att den som köpt choklad i en butik med 5 olika typer är lyckligare efteråt än den som köpt i en butik med massor av olika typer. Dock är den sistnämnda lyckligare före köpet.

Troligen är det inte bara jag som känner igen mig i detta. Jag kan inte beställa en smörgås på Subway för; vilket bröd? hur stor? gruka & tomat? vilket pålägg? grillad? vilken dressing? vilken storlek och vilken sorts dricka? Ni ser, tusen val i rasande tempo för en ynka smörgås skull. Om detta gör oss stressade och olyckliga tänk då på; vad ska jag plugga? var ska jag bo? vilka kurser ska jag läsa? vilka jobb ska jag söka? vilken pensionsfond ska jag välja? vilket typ av sparande ska jag ägna mig åt?
Och vet ni vad, när något av dessa val blir fel så har vi oss själva att skylla för att pensionen blev obefintlig (kanske för att du inte valde), husaffären gick minus, utbildningen inte gav arbete.



Nä. Lycka är att komma in på kyrkfiket, välja mellan två goda och på-riktigt-lagade luncher och bli extra glad över hembakat bröd på tallriken (istället för 18 olika paninis och ciabattas med 18 olika fyllningar, bakade potatisar i all oändlighet och en fattig sallad).


Fundera över detta en dag. Tänk på hur många val du gör dagligen. Allt från vilken ost du köper till vilken panini du äter, till vilket jobb du tackar ja till och vilken pensionsfond du väljer
/E

Inga kommentarer: