måndag, november 02, 2009

Kvinnokraft?



Den tredje lediga dagen lider mot sitt slut. Frukost hos Helena och ett velande på stan, lunch och världens största kopp jasminete. Fint värre! Nu är jag en väldans trött människa med tvättid. Sängen är min nya favoritplats.


Jag läser en bok om 50-talets hemmafruar. Samtidigt går jag runt på 2000-talet och planerar gardinbyten och blom-omplanteringar. Är det värdefullt med nya gardiner, en ren duk (eller en duk över huvudtaget) och puffade kuddar? För visst räknas väl gardiner och sömnad som intresse på samma sätt som bilmek/billek? Med enda skillnad att bilmek ofta ligger en (1) person till gagn (såvida det inte handlar om att laga en obrukbar bil), och hem-piff ligger familjens alla medlemmar (även piffaren?) till gagn då de flesta trivs i ett ombonat hem.

Jag googlar ordet Kvinnokraft och får som första träff en bok om en häxa, andra träff en förening för kvinnliga företagare, tredje träff en artikel från DN om kvinnor som driver företag och gör färgstarka textilier.
En före detta kollega brukade säga "detta är ju slöseri med kvinnokraft" när porslinet dukades fram på frukostvagnen kvällen före. Jag vet inte vad hon menade med detta. Det var väl samma kraft kvällen innan som morgonen efter.. men vad vet jag som inte ens var född 1968.


Helt apropå ringde precis min kärlek och meddelade att hans arbetsplats planerat övertid för honom ikväll. Och genast blev jag en trött hemmafru från 50-talet, med tvättid.
Nog.
/E

Inga kommentarer: