tisdag, november 10, 2009

Naturlig trötthet!

Äntligen ett bot på all trötthet och presationsångest. Denna tanke underlättar helt klart livet! Klart att det är naturligt att vara trött vintertid, det är ju björnar, stenåldersmänniskor och allt möjligt! Så det så. Och det dåliga samvetet försvann snön om våren, så att säga, och jag går och lägger mig på soffan en stund.

Nå. en annan sak.

Människan är mer ett vanedjur än ett överlevnadsdjur. Det är mina erfarenheter. Rätt vad det är så kan hon bara lägga sig ner och ge upp. Kasta in handduken. Lägga ner alla försök och all motivation. Vilka andra djur beter sig så? När är det närmare för en människa att tänka jag behöver ett bäcken eller nu måste min blöja bytas istället för jag måste ha hjälp till toaletten. Tur att vi har varandra. Tur att vi har vänner och familj som kan dra oss upp ur alla gropar vi gräver. Men tänk de som inte har vänner. Eller syskon. Eller föräldrar. Eller ens grannar. Har man då heller ingen möjlighet till själv-pepp och motivation så ligger man rätt risigt till.

..steg två i denna tanke är kanske att själv-pepp känns meningslöst om man inte är nöjd med det ensamma liv man "peppar sig tillbaka till".

/E

Inga kommentarer: