måndag, maj 26, 2008

Utmanad

För Fem år sedan: Gick jag andra året på gymnasiet i Östersund, inriktning estetisk musik. Jag hade inte riktigt hittat "hem" och minnen från resten av året är en suddig röra. Jag tror att det hela började klarna för mig och att jag och Julia skulle åka till Göteborg och lyssna på en Winnerbäckkonsert. Det minns jag som nån form av väntpunkt. Sommaren och sista gymnasieåret närmade sig!

För Tre år sedan: Var jag nyligen hemkommen från halvåret med Petra i England. Några kilo tyngre, några procent klokare och lite mer säker på vem jag var än innan jag åkte. Jag var ändå arbetslös och rastlös tills jag erbjöds ett jobb på häradsgården där jag stortrivdes. Där lades grunden för min vilja att bli sjuksköterska. Denna vår dracks det även några pavor rötjut med Julia på News och idén om att åka till Nya Zeeland tillsammans föddes.



För Ett år sedan: Slutet på sjuksköterskeutbildningens termin 2 var nära. Jag och Julia bodde i en härlig 3a i Ryd med aprikosa köksluckor. HBM2an var skriven och kuggad och jag släpade med mig pluggböckerna hem. Jag hade träffat Calle några månader tidigare och var näst in till livrädd för att förstöra det, och för att släppa honom nära. Tack och lov tog jag mitt förnuft till fånga och våra världar fick mötas (oj poesi!). Jag skulle åka hem över sommaren och var rädd för hur det skulle gå för oss då. Jag hade pysslat ihop mitt första halsband, och många fler blev det den sommaren. För ett år sedan sprang jag ju också blodomloppet, milen på 54 minuter nånting!


För Tre månader sedan: Skulle jag snart gå ut på praktik på kardiologen. Det var mycket plugg, statistiktenta och läkemedelstenta. Jag kuggade båda. Syster kom var på besök en helg och vi hade sjukt roligt ihop!


Igår: Satt jag på skolan i en vrå med Helena, 1 kg vindruvor, russin och 10 kg böcker. Förkylningen smög sig på i mitt huvud och betablockerare, agonister, KOL, astma och allt möjligt snurrade runt. Calle kom till mig på kvällen, vi åt tacos och badade. Sedan knockade förkylningen ner mig i sängen för en feberyr natt.

Idag: Har det dunkat i min skalle, men jag pallrade mig ut i Rydskogen för att möta Julia och promenera lite. Vi skulle plocka liljekonvalj, men tanterna hade plockat var enda en så vi kom hem med varsinn buket skogsstjärnor. Jag har läst lite tentaanteckningar, snortat nässpray och ätit en halv sjukpizza med Calle som sen åkte hem till sin dator. Jag ska packa tentaväskan och lägga mig tidigt.

Imorgon: Skriver jag HBM3-tentan för tredje gången (andra, för första räknades inte) och det måste gå! Jag ska pumpa mig full av ipren, vatten och strepsils för att sedan skriva tills fingrarna blöder! Efteråt ska jag gå till indiska och byta de trasiga sandalerna som jag belönade mig med efter förra tentan samt köpa någon ny belöning. Kanske en sommarklänning eller nya tights.

Om ett år. Har jag förhoppningsvis bara veckor kvar till Legitimerad Sjuksköterska. Kanske har jag till och med ett jobb på gång, antingen här eller i Norge. Eller någon annanstans på denna jord. Kanske bor jag med Calle i en fin, ljus lägenhet med balkong för sköna kvällar och mornar, och ett riktigt kök där vi kan laga och äta sjukt god mat, baka, ha färska kryddor och gro groddar. Förhoppningsvis har jag även en ny cykel att trampa till jobbet på. Shit, ska jag bli en riktig människa?


Sådär ja. DIN tur! Towa, Pappa, alla Saror jag känner, Kerstin och ja. Alla som läser och har en egen blogg.
/E

1 kommentar:

Anonym sa...

Du, jag gillade allt du skrev, så mysigt att läsa om minnen och framtid. Jag ska göra den, första utmaning gav gör via bloggar tror jag. Brukar inte gilla dessa saker, men den här var hoppfylld! Tack, puss Towa