lördag, december 15, 2007

Sittningen

Efter ett nattpass på praktiken och några timmars sömn var det bara att glida i feststassen och ladda för klass-sittning. Det blev en trevlig tillställning. Men lite sömn och lite mat + vin har sina effekter och jag smet hem (ja, faktiskt så rymde jag för att ingen skulle kunna stoppa mig) innan kvällen var slut.

Under sånna här sittningar så brukar talet till mannen och talet till kvinnan framföras. Talet till mannen var i går alldeles fantastiskt. Inga fördomar om män bekräftades, ingen generalisering. "Det finns ingen manlig essens, bara väldigt många olika sätt att vara man på". Hon talade om och gav exempel på starka män, känsliga män, gråtande män osv.
I talet till kvinnan sades "....kvinnan funnits som ett behagande objekt för oss". Det var jag inte alls lika imponerad av, som ni förstår. Det pratades vidare om kurvor och kroppar... någonstans där slutade jag att lyssna. Objektifierad för mannen. Nej tack.


Idag är jag trött och seg. Har petat i mig lite frukost och ska snart sätta mig på bussen för en helg i Motala. Har omvårdnadstenta på söndag och läkemedelsberäknings-tenta på måndag. Sedan är det slut på praktik och skola. Juluppehåll (för något lov är det inte tal om). Det ska lbi riktigt skönt att komma hem till snön. Jag är övertygad om att en ordentlig förkylning kommer att slå undan fötterna på mig så snart jag slappnar av.

/E

Inga kommentarer: