tisdag, juni 19, 2007

Roligt!

En annan rolig sak:

Jag och Calle står och kramas utanför Chokladboden i gamla Linköping. En skånsk gubbe kommer ut från boden och viftar med sin papperspåse
- Jaug haur nått som äur mycke bätture! Rjomroussin åu möurk choklaud!
-Haha, varför välja när man kan få båda? Svarar jag och skrattar.
- Jaug haur nått som äur mycke bätture! Upprepar han.
Hans fru trampar efter över kullerstenarna och säger
-Inte näur man äur oung Billeöy!

Haha. Roligt på Skånska!

-Här säger vi fesk, serru! På bred göteborska.
-NÄE, du kanske gör det. Vi säger FISK!


Också roligt. Dialekter. Det är roligt!!


Två första dagarna på jobbet. Det går bra. Känner att jag kan använda det jag lärt mig under läsåret och att jag jobbar med ny medvetenhet och inlevelse. Jag tror att jag kan komma att behöva lära mig hur man inte drar upp allting i näsan.
I övrigt tänker jag på hur fel det är att så många jobbar inom vården utan att förstå för vems skull de är där.
/E

3 kommentarer:

Ljungan sa...

har du fått piri piri i näsan nu igen ;-P

Anonym sa...

VÄNNEN! Har du redan midsommarplaner?? Vi ska äta (grilla eller göra pizza) i Brynje med Patrik o Sofia med gäng. KOM GÄRNA o ta med dig din karl om han har "vägarna förbi"!

Saknar dig galet.

Anonym sa...

Vet du vad, det låter toppen! Det vankas skoj framåt kvällen också och det kommer bli kalas!! Du är så välkommen efter 21 så!! :D