lördag, juni 02, 2007

Lördagkväll

Denna reklamfilm får mig genast att aldrig vilja dricka alkohol igen.


En lördagkväll i ensamhet hittills. Till en början med enorm rastlöshet och stress. Jag inser att de gånger jag har chansen att göra ingenting så känner jag mig meningslös och oproduktiv. Det känns som att jag lösar tid. Jag vet att man behöver dagar och kvällar till ingenting, men det är svårt. Jag åt god wok till middag i soffan. Det verkar inte vara någonting bra på TV ikväll (fotboll kanske?), men solen skiner. Kanske pysslar jag ihop ett halsband till. Troligen lägger jag mig tidigt. Imorgon är det söndag, den fruktade veckodagen. :) Det blir säkert en fin dag ändå. Saras sista dag i Linköping och på SSK.

Jag har avslutat den sista skoluppgiften, näringsstudien/omvårdnadsseminarium. Jag kände mig mest trött och utan hopp pga hur äldrevården ser ut idag. Hur kommer det sig att vi lägger de gamla mellan 5-21 på kvällen!? Vissa får alltså ligga mer än 12 timmar i sin säng, plus att många vilar någon stund på eftermiddagen. Jag har lärt mig att kroppens sömnbehov minskar med åldern. Hur kommer det sig att man har magdagar (även kallat bajsdagar) var tredje dag fortfarande på vissa ställen? Varför gör vi såhär? Varför har äldrevården fastnat i nått slags mönster som inte går att förändra? Alla gamla behöver inte hemtjänst eller en plats på äldreboende. Alla gamla behöver inte inkontinensskydd eller särskild kost. Alla gamla är inte döva. Alla gamla är inte bittra och gnälliga. Däremot, har alla gamla varit unga.


/E

1 kommentar:

Anonym sa...

jag håller med dig, äldrevård är inte så mycket vård som förvaring.... jag vill INTE bli gammal i vårt system...