måndag, augusti 22, 2011

Föräldraskapet. Igen.


Det är härligt, roligt och svårt att vara mamma. Idag har jag träffat några andra mammor för att ha det trevligt och prata om just det. Det svåra och det härliga. Det svåra i att försöka köra bil säkert med en skrikande bebis. Det svåra i sömnbrist. Det svåra i att sluta amma och börja jobba. Det svåra i att tappa minnet, håret och ibland humöret. Det svåra i att känna oro. Det svåra med det stora ansvaret.

Men också om det roliga och härliga. Det härliga i barnens skratt, jollrer och leenden. Det roliga i att se små och stora framsteg. Det härliga i att sluta amma och det roliga i att ge riktig mat. Det roliga i att bada ihop. Det roliga i att börja babysim - hela familjen! Det roliga i att tappa håret, minnet och ibland humöret. Det roliga och det härliga som kommer med ansvar.


Innan jag fick barn tänkte jag ofta att jag nog inte ska säga så mycket om barnuppfostran. Inte säga, eller ens tänka "jag ska aldrig göra så...". Det gjorde jag nog ändå, men jag hade faktiskt ingen aning om hur det är. Och ännu vet jag ju inte hur det är att stå med en skrikande unge på ICA och i det läget låta bli att muta med godis - som om den striden är den viktigaste. Jag önskar att jag "aldrig ska...", men vad vet man? Och mutar man med godis en gång så tror väl alla vittnen i butiken (ja, man har ögonen på sig som mamma) att det är regeln, och inte undantaget. Det finns så många regler, så många officiella "rätt" och "fel", men återigen - det finns väl inget facit?





Nog om det. Låt oss hoppas på en god natts sömn.
/E

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh om du bara kunde få vara lika lugn som jag är med att du är världens bästa, godaste och finaste mamma (med eller utan hår). När jag ser dig och Ester så känns det så självklart. Ni hör ju ihop och du ser så snabbt vad hon vill och hör på typen av pip om det är av förtjusning eller skräck redan innan vi andra har hunnit släppa kaffekoppen med blicken. Det går nog inte för oss utan barn att föreställa sig känslan du har, men ett är säkert; jag kunde inte känna mig lugnare med att Ester får en fantastisk uppväxt! Kram Sara

Petra Li sa...

Gillar dina inlägg! Så kul att läsa. Och jättefina bilder. Kramar!!!!