fredag, juni 26, 2009

"Det här är Livet"

Det är fantastiskt att vara ledig, inga tentor som hopar sig i horisonten, inga föreläsningar som kräver min uppmärksamhet. Bara Ledig Tid. Detta resulterar i många filosofiska tankar i takt med de böcker jag läser och den nytillkomna tid som jag avnjuter.


Det här är livet. Så säger vi ju ibland, oftast när vi lutar oss tillbaka och känner lugnet, tänker jag mig. Eller när vi pustar ut efter ordentlig fysisk ansträngning. När vi äter gott med gott sällskap. Men vad menar vi egentligen? Det här är Livet. Jag tänker mig att alla de saker som är livet borde vi göra oftare.

Kontenta: Luta dig tillbaka oftare och känn Livet.
Det ska jag göra nu, med den tunga boken Det Andra Könet i knät.

Vad är Livet för Dig?
/E


UPPDAT. Kontenta efter lite eftertanke på cykel: Känn Livet Oftare

4 kommentarer:

Sara sa...

Livet för mig är varje sekund, varje ögonblick hur oväsentligt det än verkar. Inte bara lyckliga stunder i solen, utan en regnig dag, en dag med sjukdom, en dag med dödsfall, en dag med födsel, en dag med bröllop, en dag med seperation. En händelselös dag, som glöms bort, är lika mycket livet det.

Emilie sa...

När jag cyklade till jobbet idag så ändrade jag mig. Det handlar ju inte om att göra saker som "är livet" oftare, utan om att KÄNNA livet i allt man gör. Eller?

Richard sa...

"KÄNNA livet i allt man gör" så otroligt sant...

Emilie sa...

Tack för medhåll Richard! :) Känn livet! /E