tisdag, september 16, 2008

Nej, det är bättre NU!

I vuxen (?) ålder behöver du inte alltid en bästis med dig i allt du gör. Ni behöver inte heller se lika dana ut och ge vänskap nått klubbliknande namn för att verkligen poängtera er icke-självständighet.
Jag känner mig bekväm i att det inte längre tar en hel dag att förbereda mig för en fest. Och framför allt att Fest inte längre betyder fel sprit i ett föräldrafritthus, eller nysminkad och uppklädd "på byn". Inte heller är det fest att dricka HB i en hiss. Fast visst var det charmigt, nu i efterhand, att man ville lägga ihop åldrarna för att få köpa folköl på macken.

Nu handlar fest mer om att få komma in på krogen, men inte vilja. Att förfesta med folk man gillar, på alkohol som man köpt själv, men inte vill dricka för mycket av*. Dagen efter handlar visserligen om ångest i vissa fall, men inte längre med pappa sittandes i köket med 2 alvedon i handen och en menande blick. Du behöver inte längre dölja din bakfylla, som verkar bli desto värre på mindre mängd alkohol ju äldre man blir.

Men något av det bästa; Jag slipper savannbyxorna, jeansen med bortsprättad linning, stringtrosor och den lila kjolen.
Och framför allt, jag slipper vara någon annan, för nu vet jag vem jag är.
/E

*Dock kan studentfest betyda precis samma sak som på gymnasiet, fast lagligt. Fulla människor i konstiga kläder som vill dricka för mycket av sprit som dom helst inte har köpt själva, utomhus också, vid vilken tidpunkt som helst.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag instämmer helt och hållet! Livet är betydligt bättre nu (trots störd tentaångest) och bortsprättad linning kan aldrig vara av godo...Sara