lördag, januari 19, 2008

"Jag vill bli rik"

Igår var det fest. Förfest hos Sara, riktigt trevligt. Jag tycker att förfesterna är roligast och undrar alltid varför man måste bryta det där trevliga för att gå på krogen, men jag är kanske en tant. Vi och hundra andra köade till flamman, vakten sa att alla troligen inte kommer in. Jag och Sara hoppades i smyg på att vi skulle gå tillbaka till förfesten.
I kön fick vi trevligt sällskap av några Ekonomer (ekonomstudenter). Vi hälsade på varandra, drog hela den där vadpluggarniförnåttrundan och där började det hela.

Frågan löd: Varför har du valt att plugga just ekonomi?
Svaret blev: Jag vill bli rik.

Sedan fortsatte diskussionen med att det är bättre att gråta i en porsche än att gråta i en saab. Några av ekonomerna likställde lycka med mycket pengar, och olycka med lite pengar. Vi försökte öppna för att korrelationen kanske även finns mellan lycka och lite pengar. Lycka var att kunna köpa det man vill ha, åka var man vill när man vill, ha en cool bil, fräsch lägenhet osv... Så det hela handlar väl om våra olika syner på lycka. Någon av dessa killar uttryckte att han aldrig var nöjd. Tjänade han 150 000 kr i månaden, så vill ha ha 160 000 och så vidare. Man anpassar sin levnadsstandard till de pengar man har. Vi vet ju alla att om man får en lönehöjning så försvinner dom pengarna också, fast man borde kunna lägga undan den summan eftersom man har klarat sig på mindre. Men jag kan ändå inte ta "jag vill bli rik" som första kriterium när man väljer ett visst yrke. Vi försökte komma fram till vad dessa människor brinner för. Är det bara pengar?

Nästa fråga löd: Om alla yrken gav 25 000 i månaden, vad skulle du jobba med då?
Svaret från några blev: Jag skulle vilja tjäna pengar.
Ett svar blev: Jag brinner för psykologi, men det är för lite pengar.
Svaret från andra blev: Jag vill handskas med stora summor pengar åt andra människor.

Det sista svaret måste man ju säga är ett bra svar, för det är ju vad en ekonom gör. Några av dom här killarna trodde att en diskussion går att vinna och hade några bakom sig som hejade på, vilket var mycket roande. Det kom ibland ett "kom igen!! Knäck dom!" och "Du har ju vunnit för länge seeeen!"


Ja.. detta går att fortsätta i evigheter. Vi kom in på flamman men smet hem och förfestade lite till. Sedan gick vi tillbaka och tog en dans med ekonomerna.
/E

Inga kommentarer: