torsdag, januari 24, 2008

Intressant

Mycket intressanta föreläsningar idag. Först en paneldiskussion om Kultur & Sexualitet. Där pratades det om myten om mödomshinnan och om förståndshandikappades rätt till (eller inte rätt till) sex och barn, bland annat. Sedan fick vi en föreläsning om Barns Sexualitet. För barn är också sexuella varelser.

På eftermiddagen blev det en föreläsning om Sexualitet & Etik. Mycket intressant och svårt. Jag tror inte ens att jag kan sammanfatta det hela. Men, det är lätt att säga att man har en liberalistisk syn på samhället och människans sexualitet, svårare att leva upp till detta. Vi vill ändå kontrollera och skapa normer för vad som ska vara accepterat.
Föreläsarna pratade om porr (och mycket, mycket mer). Porren som är det mest konsumerade fenomenet -som inget vet någonting om. Hur den stigmatiserar samhället och påverkar dels kanske kvinnans självbild (Någon har tydligen studerat 43 porrfilmsscener och kommit fram till att kvinnan i alla lägen tillfredställer mannen, sätter honom i fokus och njuter av detta), och kanske synen på sex, synen på manligt/kvinnligt, könsroller...Ja, vad vet vi.
Det kan vara svårt att arbeta som vårdpersonal och möta patienters sexuella frågor på ett öppet sätt. Alla är vi olika, har olika problem och olika lösningar.

Jag trampade, i motvind, till Ryd och mumsade semla med Julia. Mycket trevligt. Jag är väldigt svag för semlor och det bästa med att äta en med Julia är att jag får hennes mandelmassa! :)

Jag har även provsjungit för studentkören LiTösen i kväll. Gehörsövningar, omfång, kanon och en egenvald sång. Jag sjöng Trubbel och tycker att det gick bra, trots viss nervositet. På tisdag får jag veta om jag kommer med, dock verkar de stämmor som jag trivs bäst i vara fulla för tillfället.

Virkning, lite lätt läsning om syra-bas-balansen och sedan läggdags. Imorgon ska jag kliva upp klockan 8 och plugga innan basgruppen börjar. Det är ett löfte.

I övrigt -bloggen är FUL och inga templates på blogspot faller mig i smaken. Htlm-kodning någon?
/E

4 kommentarer:

Anonym sa...

Låter kul och intressant om diskussioner kring Sexualitet och etik.
Men visst finns det folk som vet mycket om porren som fenomen? Jag menar hur många har inte forskat inom det området.
Sen att porr rent objektivt skulle leda till stigmatisering av människan är jag väldigt skeptisk till. Porren är knappast det som tvingar fram könsroller i samhället, snarare tvärtom, porren är beroende av de könsroller som redan finns cementerade i vår vardag.
Tyvärr riktar sig porr oftast till män ;/ men det beror väl på att det är de som köper porr?
Vore inte kvinnors sexualitet lika tabubelagd och det var mer accepterat att kvinnor också såg på porr och onanerade skulle vi säkert få ett mer varierat utbud.


Btw. vore kul att höra mer om vad föreläsningen om barns sexualitet innehöll.

Emilie sa...

Jaa. Jag har själv inte hunnit smälta föreläsningen om etik och sexualitet än. Hon menade nog att stigmatiseringen visar sig så att vi vill sätta porrkonsumenter utanför och att "vi andra" står bredvid och fördömmer, samtidigt som några av oss ändå utnyttjar det i smyg. Och kanske tvingar det inte fram könsroller, kanske driver den dom bara vidare. Men jag tror helt klart att dagens porr påverkar den enskilde kvinnans självbild och sexualitet. Även mannens, men han drabbas inte på samma sätt efter som han kanske är i maktposition.

Jag har väldigt svårt att se hur porren skulle bli mer jämställd, accepterad och riktad till kvinnor... Men visst, den marknaden växer ju också. Ändå visar den på skillnader. Det finns porrfilm för män och porrfilm för kvinnor. Där man delar på mannens och kvinnans. Kvinnor ska ju tycka om mer känslor, ögonkontakt, kärlek... Det syns ju i porren för kvinnor också.

Föreläsningen om barns sexualitet handlade om hur barn leker sexuella lekar, utforskar och uttrycker sin sexualitet. Det handlade också lite om samhällets normer och hur vi lär barnen vad som är accepterat. Även om könsroller där.. Jämför omgivningens reaktioner när en pojke springer omkring och leker med snoppen och en naken flicka ligger på golvet och spretar med benen. Vem får uppmuntran och vem generar omgivningen? Det pratades också om vissa barns sexualiserade beteenden. Vad t.ex. en besatthet kring kön, sexuella lekar osv.. bottnar i. Det finns ju olika teorier kring detta. Freud t.ex. som hävdade att störningar i barnets utvecklingsfaser leder till ett sexualierat beteende, medan andra hävdar att sexuella övergrepp mot barnet leder till detta...

Det var en sammanfattning av det hela :)

Ha det bra!

Anonym sa...

Ah, tack för förtydligandet kring stigmatiseringen :D

Var väl kanske inte riktigt rätt ordval att ta upp just kvinnor som den avsaknade målgruppen (även om det nog är den största). Om porr blev mer accepterat över huvudtaget skulle det säkert produceras mer varierade filmer (se t.ex. japan med sin hentai/ecci/yuri/yaoi osv)

Sexuella fantasier tycker jag inte behöver vara jämställda, egentligen inte riktade till det ena eller andra könet heller. Filmerna borde snarare vara riktade efter sexuella preferenser.

oh, lät som en intressant dag iaf. :)

Anonym sa...

Vad var det för fel på den första mallen?

E är ombytlig fn.


;-)


/Pappa ju.