fredag, augusti 31, 2007

Diamant



Hur gick det till när ditt vardagsliv kostade flera, flera tusen kronor om dagen? Du har mer än du någonsin behöver. Du har mer än du någonsin behöver för att överleva. Jag kan bli så enormt ledsen och förbannad på människor som drar in sjuka mängder pengar utan att göra något vettigt för dom. Kanske köper du ett hus, en lägenhet, en häftig bil eller en ring med stora diamanter. Men vem hjälper det? Den diamant som sitter på ditt finger kanske kostade flera människors liv. Den mat som du, och jag slänger varje dag skulle kunna ge liv åt massor med människor. Vad FAN tänker vi på!? Hur kan en bit hårt sammanpressat kol göra människor fullständigt galna?

Jag blir arg. För jag behöver inte snabbt internet, ny telefon, dyra jeans och glänsande juveler. Tänk om jag, istället för att köpa minne till datorn gav bort samma summa till någonting vettigt. Skulle det hjälpa då? Skulle världen bli bättre och mer rättvis? Skulle barn slippa vara barnsoldater? Vad vet jag... Kanske hamnar pengarna i fel händer. Vad kan vi göra!?


Kanske är det så som det sägs i filmen Blood Diamond, att Gud -om han finns- har tagit sina händer från den här världen för länge sedan och att han inte kommer att förlåta oss för vad vi gör mot varandra.
Den summa pengar som det kostade att göra den filmen skulle kunna rädda tusentals, troligen hundratusentals människor. Det är sjukt. Det här är en sjuk värld. Nu går jag och lägger mig. En läkemedelstenta är trots allt inte så mycket att gråta över.

/E

Inga kommentarer: