tisdag, augusti 21, 2007

Är du värdens centrum?


Är det inte konstigt hur varje människa tror att hon/han är världens centrum. Jag kanske bara talar för mig själv, men jag tänker i huvudsak på mig och mina nära när jag fattar olika beslut.
Där satt jag under stjärnhimmeln i en husvagn med Calle på en liten camping utanför Varberg. Under samma stjärnhimmel svälter folk. Under samma stjärnhimmel sitter gubbar och beställer flickor över internet. Under samma stjärnhimmel tar stora företag patent på U-länders vete och genmanipulerar det, bönderna måste köpa för att odla. Under samma stjärnhimmel stjäl stora företag, som cocacola, vatten av törstande människor.

Och jag kan bara undra hur man tänker, och hur man inte kan erkänna att man förstör. Jag förstör också genom att köpa dessa produkter. Genom att köpa andra produkter som ägs av storföretag. Genom att köpa saker som fraktas i samband med stora produkter. Jag förstör också genom att leva som vi i I-länderna gör. Om hela jordens befolkning lever som vi -med en bil var (minst), en otrolig köttindustri och överkonsumtion av det mesta som går att köpa för pengar- då går jorden snart under.

Men är vi villiga att uppoffra någonting som inte direkt gynnar oss själva? Om du blir vegetarian, köper en cykel eller rättvisemärkta bananer så får du inget tackkort från ett litet barn någonstans vars framtid direkt blev mer uthärdlig. Du får inget fredspris, ingen lovsång eller ens ett litet hurra. Kanske får du en banan som smakar gott samvete och starkare ben, men det verkar inte räcka för att ändra "medelvästlänningens" (o)vanor. Vi måste faktiskt börja tänka på någonting mer än bara oss själva och våra nära. Små val kan göra stor skillnad. Du behöver inte den där sista ölen på krogen varje månad, ge 50 spänn till välgörenhet eller köp rättvisemärkt nästa gång du handlar.

/E

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du finns och tack för att du skrev detta. Varför kastar du inte ut det i alla tidningar? Skicka det som insändare, kanske kan någon få upp ögonen. Kram Towa

Anonym sa...

Håller med ovanstående talare.. skicka ut det till allt o alla! jag tänker kopiera det själv o lägga ut på min blogg! Du är Smart Em, och det behövs fler som du! KRAM

Anonym sa...

Måusen, har du blivit vegitarian? Puss/Kerstin

Anonym sa...

Tja :) fick en kommentar utav dig som jag inte fattade. Men nu fattar jag ju, är nog en annan Sara som skrivit, intressant. Det betyder att du har en okänd Sara som läser din blogg!? spännande.