måndag, juni 13, 2011

Moder


Jag är "ledig", men ofta bokad för aktiviteter dagligen. Tvätt, BVC, föräldragrupp, läkarbesök, middagsbjudning, mammafika, fest, besök och så vidare. De flesta sakerna är roliga, men ibland behöver man ta det lugnt. Det gjorde vi i helgen. Vi är ätit hemmagjorda hamburgare och coleslaw och lekt med dottern. Träffat vänner och druckit kaffe. Idag är det måndag igen, vilket som vanligt innebär tvätt, tvätt, tvätt.

På fredag blir det personalfest med jobbet (fd. jobbet eftersom jag inte har fast tjänst där!). Ester ska troligen vara hemma med sin far och det kommer gå alldeles utmärkt för de båda. Kanske mindre utmärkt för mig som suttit ihop med min dotter i nästan ett år och eventuellt lider viss separationsångest. Det är faktiskt otroligt hur mitt fokus förflyttas från mig själv till henne. I allt gör jag tänker jag på henne, varför jag äter, duschar och städar betydligt fortare än innan. Jag vet ju aldrig när hon behöver min uppmärksamhet.
Det är häftigt hur min kropp fysiskt reagerar på hennes skrik. Det känns i hela mig, jag får tunnelseende och kan inte vara uppmärksam på någonting annat. Det är märkligt hur detta också ligger helt utanför min kontroll. Jag förstår logiskt att hon överlever och snart lugnas bara hon får äta, men känslomässigt och fysiskt blir jag väldigt påverkad, stressad och det verkligen skär i mig av oro. Snacka om modersinstikt.

/E

1 kommentar:

Petra sa...

Så kul att läsa om hur du har det och den häftiga upplevelsen, som jag inte ens kan föreställa mig, att få barn! :) Vore jättekul att ses i sommar! Massa kramar!!! / Petra Li