måndag, mars 08, 2010

Varför kvinnodagen?

För flera år gick jag längs kyrkgatan i Östersund. Jag hade svarta byxor och en röd tröja, en sån där från WearIt, med en öppning över över brösten. Som ett titthål, ni minns, och jeansjacka över. Jag väcks ur mina tankar av en ensam kille som säger schyst glipa när han möter mig. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta och får inte fram ett ljud utöver ett förvånat frustande. Visst bar jag en urringad tröja, men ger det honom rätten att kommentera min 15-åriga kropp?

I all min sjuksköterskelitteratur är exempel och studier gjorda på unga män. Vet vi hur äldre kvinnor reagerar på läkemedel, vilka symtom de har och hur de läker?

I Sverige och i resten av världen finns sk. "kvinnliga" yrken (där kvinnor får ha yrken!), dessa är lågavlönade i relation till "manliga". Manliga sjuksköterskor tjänar mer än kvinnliga enligt SCB.

Som vi läst i medierna sista tiden så finns ytterst få kvinnliga historiska profiler med i skollitteraturen.

Det är mer socialt accepterat för en flicka att klä sig i "pojkfärger" än tvärtom. Alltså; manligt är normen.

I högstadiet bekymrade man sig mer den enda gång jag var med i ett vattenkrig än vad man gjorde då tjejer kallades för hora och att det fanns sk. tjejkast och tjejslagträ - för dom som var sämre.

Sedan kan vi ju bara fortsätta med löneskillnad, icke-jämställda regeringar och styrelser, sexuellt våld i krig, våld mot kvinnor i allmänhet, att fler kvinnor än män är sjukskrivna för psykisk ohälsa. osv. osv. osv. Men inte minst; i Polen har kvinnor inte rätt till abort, i Tyskland finns ingen föräldraledighet, i många länder får kvinnor inte bestämma vem de ska -och inte ska- gifta sig. Så hallå, värna kvinnodagen!


"Dagen till ära" har jag iallafall beställt hem både Det Andra Könet och Under det Rosa Täcket. Synd att den här dagen behöver finnas.
/E

(Och kom inte och säg att kvinnor och män är "skapta" för det enda och det andra som Annika Dahlström, den kvinna som förmodligen gör mig mest upprörd - ever! Dessutom motsäger hon sig själv genom att vara professor istället för enbart mor.)

Inga kommentarer: