torsdag, maj 21, 2009

tradition eller cementera vårdhierarki?

Idag försökte jag chocka Sara med att berätta att sjuksköterskorna som läst vid sophiahemmet har en gammal sjuksköterskemössa på sig vid examen. Den som blev mest chockad var jag när hon berättade att de även har en svart, fotlång klänning med vit krage knäppt till halsen!!
Det är så roligt att jag går av! Tänk er den muntra examensdagen klädd i en sjuksköterskedräkt från stenåldern!

..Undrar om de också lär sig att gå med tysta, lätta men bestämda steg och aldrig bära knarrande skor?


Jag tror att jag skrattar ihjäl mig. Ja.
/E

2 kommentarer:

Linnea sa...

Från vad jag har hört syr de till och med klänningarna själva. (Men man ska ju inte tro allt man hör.)

Det enda jag kan tänka på - varenda gång detta med klänningarna nämns i något sammanhang - är "vad fasen har männen på sig på examensdagen"?

Emilie sa...

Jag har hört ("hört" som sagt..) att de har någon slags fin kostym och en miniatyr av mössan på kavajslaget. Men vem vet?