måndag, juni 23, 2008

Koldioxid?

Nyheterna. Bensinpriset, nära 14kr/L och Naturskyddsföreningens Magnus Nilsson säger "Det frågan egentligen handlar om är att vi måste få ner utsläppen av koldioxid". Är det verkligen så? är forskarvärlden verkligen enig när det gäller utsläppen av koldioxid och den globala uppvärmningen? Nej den är ju inte det. Det är bara så att politiker, media och ja god knows, bara låter oss ta del av den sidan. (Så som det alltid har varit. Jag tänker på när jorden gick från platt till rund, och andra sanningar som motbevisats om jorden och solsystemet. Galileo Galilei och gubbarna lär ha fått utstått både det ena och det andra för sin motsträvighet). Lyssna här.

Tur att jag ska köpa cykel, oavsett vilket.
/E

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, det är ju sant, men... MEN jag tänker att det kan ju ändå inte vara något dåligt med att dra ner koldioxidutsläppen? Eller? Om man får välja mellan att göra på ett sätt som KAN vara skadligt för vår planet och ett annat sätt som INTE kan vara skadligt, då är det väl smartast att välja det säkra kortet?

(Förutsatt förstås att man ser naturen och andra djurarter som någonting med ett värde i sig självt, och inte bara som en förbrukningsbar resurs för människors skull. Jag fattar ju att man kan ha olika perspektiv på detdär. Jag tycker ju också att människor är viktigast, men kanske inte när det gäller överflödig bekvämlighet till vilket pris som helst, om du förstår vad jag menar.)

((Men om du har bra info om hur olika "miljövänliga" och "klimatsmarta" lösningar kan vara dåliga/skadliga, så vill jag jättegärna ha tips! Så jäkla intressant med miljöfrågor ju!))

Emilie sa...

Du har kanske en poäng där. Jag vet inte faktiskt, men lyssna på dom där radioprogramen nån dag när du har lite tid över. Det är intressant faktiskt och man kan fråga sig varför bara koldioxidsidan av forskningen får höras. Vad beror det på? Vem tjänar på det? Osv. Finns några intressanta aspekter på det i programen, men jag känner mig för opåläst själv för att gå in på det.

Finns också nån blogg nånstans som försöker krossa myten (?) om koldioxiden. Tror att det heter modernamyter nånting. Googla det!

Anonym sa...

Yes, du har länkat till den bloggen i ett tidigare inlägg nånstans; jag tyckte den var jätteintressant. Lovar att jag ska ta mig tid att lyssna på programmen. :)

Anonym sa...

De som växer upp idag får inpräntat "med modersmjölken" att co2 i princip är ett gift. Det är en oerhörd indoktrinering och därtill helt fel. I stället är co2 en av livets byggstenar och en förutsättning för liv på jorden.

Vi borde ägna oss åt att ta tag i ett verkligt bekymmer i stället, ett som går att lösa. Världssvälten t.ex.

Pappa H.