tisdag, september 06, 2011

Märklig förändring

Något mycket märkligt har hänt. En personlighetsförändring som förvånar mig själv. Inredningsmässigt är jag nog känd som en ganska plottrig person som gillar att omge sig med ting som endast ska tittas på. 50/60-tal och tantatteraljer. Jag brukar ha svårt att stänga in vackra saker i skåp och det första vi gjorde när vi flyttade in här var att plocka ner några skåpdörrar i köket för att visa våra fina koppar, skålar och annat fint.

Men nu plötsligt lockar det strama. Det minimalistiska. Det lugna och avskalade snarare än det pyntade ombonade och lite röriga. När ikeakatalogen ramlade ner i brevlådan för första gången i mitt vuxna liv blev jag helt till mig. Ikea imponerar verkligen på mig med sina påhittiga förvaringsalternativ. Jag blir helt nipprig av genialisk förvaring! Att använda höjden i ett rum, höja sängen och ha massor av lådor under. Att ha förvaring i sittpuffen till soffan, att ha lådor i vardagsrumsbordet! Att stoppa undan och göra sig av med grejor. Att sortera!

Jag vet inte när den här förändringen startade, men gissningsvis under graviditeten. Det var då den maniska sorteringen av våra skåp började, och jakten på den ultimata förvaringen. Strävan efter att allt ska finnas där man behöver det.

Men det stannar inte heller vid förvaringen. Jag har också ett litet pockande behov efter matchande kaffekoppar. Åtminstone några stycken så att alla kan få lika dana när vi bjuder på kaffe. I våra skåp är de matchande kopparna väldigt lätträknade så förändringen är radikal! Jag har också tänkt tanken att göra mig av med några blommor (!), att sätta böckerna i vita strama billyhyllor - helst vägghängda så golvytan ökas.

Det här är vansinnigt förvånande och nytt! Och idag ska vi till ikea. Men först måste jag sortera en låda i köket.

En annan möjligen ännu märkligare förändring som jag nästan skäms över att erkänna är att jag gärna vill ha en riktig strykbräda (har nu endast en minimal) så jag kan stå framför TVn och stryka linnehanddukar.
/E

1 kommentar:

Anonym sa...

Hjääääälp vad är det som händer??? Ebola? Pest? Psykisk sjukdom (huuuh)? Något allvarligt måste det vara även om jag är helt på din sida när det gäller förtjusning över Ikeas förvaring! Ingvar är helt enkelt genial och talar till oss som behöver hjälp med att hålla saker på sina platser. Men vita Billy? Hmm, jag älskar ju det mysiga i vardagsrummet,med härliga färger och brun hylla! (Fast det är klart, bättre om ni älskar det förstås...)
(Och även: lika dana????!!! På tal om särskrivningar menar jag) (Det måste vara någon som har kapat din dator och skriver i ditt namn...) Puss kära