onsdag, november 21, 2007

Ihjälslagen

Jag har nu läst Magdalena Graafs bok Det ska bli ett sant nöje att döda dig. En självbiografi om hennes liv med en man som nästan slog ihjäl henne. Hon har inte skrivandets gåva, men nog fasen har hon varit med om en del. Här är ett citat ur boken som ger en bra bild, tycker jag.

"....om jag någongång skulle få frågan av en misshandlad kvinna om hon skulle fly, då skulle jag nog svara: "Nej döda honom i stället, för om du flyr kommer du bara bli sviken och ännu mera ensam. Polisen skulle vända dig ryggen, socialtjänsten kommer bara motvilligt att hjälpa dig med pengar (...........) Din tyrann till man får bara ett kort fängelsestraff med permissioner efter någon vecka. Han behöver inte fly. Han har turen att ändå få stanna innanför murarna så länge att han hinner träna, sola, studera och träffa nya intressanta vänner. Han kommer också att ha tid att få sina tänder lagade gratis hos fängelsets tandläkare. Sedan släpps han efter att ha avtjänat bara en tredjedel av straffet, och när han nu har avtjänat sitt straff så ska han naturligtvis få möjligheten att komma tillbaka in i samhället med hjälp av en bostad som man ordnar åt honom och diverse bidrag. Där har du den så kallade rättvisan. Så känn dig för all del inte frestad att skjuta skallen av honom istället, även om du då i och för sig en mildare behandling än den du får om du flyr -och dessutom gratis tandvård..."


Nu ska jag sova.. men först ett av mina favoritcitat!

"-Jag vet inte när TV4 blev moralens väktare, om det var före eller efter andra omgången av "Paradise hotel" eller om det var före eller efter den där serien där någon åker runt och lär par att sätta på varandra på bästa sätt." -Patrick Ekwall om när Tone blev avstängd av TV4 efter bilderna i Slitz.



/E

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är surt att man inte kan få mer hjälp när man flyr. Framförallt att det krävs så mycket byråkrati och pappersskyffling för att någon ska få hjälp. Stöd i en sån situation borde vara självklart.

Men..

(Som vanligt måste jag få med ett men ;)

..en mer missvisande bild av att sitta i fängelset tror jag inte att jag har läst. Att sitta i häktet är det värsta jag varit med om och då har man inte ens blivit förklarad skyldig och hamnat i fängelset ännu.

Emilie sa...

Ja, det är konstigt hur man blir till ingens ansvar när man behöver sådan hjälp. Skickas fram och tillbaka mellan kommuner, socialtjänster och boenden... vansinne.

Jag har ingen aning om hur det är att sitta varken i häktet eller i fängelse och vill därför inte säga någonting om de svenska fängelser. Men jag inbillar mig att det är bättre än att dels bli halvt ihjälslagen, och dels vara på flykt med ett nytt namn utan att någon får veta att du existerar.

/E

Anonym sa...

Då låter skillnaden liten.

Snarare räkna med att bli halvt ihjälslagen i fängelset och att ingen får veta att du existerar, att inte ens de du känner som vet att du sitter inne kommer och hälsar på eftersom det är så tabubelagt.

Dessutom har du folk som kollar allt du gör, du får inte ens gå på toa när du vill. De "vänner" du kan få i fängelset är sällan några bästisar man skulle vilja spendera tid med utanför fängelset.

Jag försvarar inte de som halvt slår ihjäl människor, men uppfattningen hos många om svenska fängelser är verkligen helt fel. De flesta verkar tro att det är som en hotell vistelse att sitta i fängelset.