torsdag, december 29, 2011

Jul!

Julen har passerat som ett röd-guldigt swisch och året lider mot sitt slut. Vi fick en ordentligt vit jul i Östersund och hann med både plusgrader, storm (Dagmar, ni vet) och vertikalt snöfall. Och ett par fina vinterpromenader.

Julafton bjöd på ett mättande, men helt opretentiöst julbord, en enorm julgran hos min syster med familj, och fullt ös med alla barn (som ju bara är tre till antalet, men känns som många fler :)). Många fina klappar till oss och dottern, mellandagsreashopping till mig, utefrukost med vänner och barnvakt en kväll så vi kunde träffa vänner. Skönt! Dessutom får vi ett värdebevis från SJ för hela den summan vi lade på resan upp då tåget var drygt fyra timmar för senat. Gött :)

Åter i Linköping och torr asfalt. Det nya året planeras firas in med vänner och god mat, som sig bör. Vi hoppas bara att vi blivit friska till dess. Jag har nu haft ett par dagar med en febrig dotter och sambo i sängen. Dottern tätt, tätt intill och med minimal sömn innan vi själva går till sängs. Alltså minimalt med tid för egna projekt och måsten. Nå. Det går över och mest värker mitt mammahjärta av omsorg för vår lilla varma tjej. Varmare fötter har jag då aldrig känt!


Slänger in en bild på de "one piece'ar" jag sydde till syskonbarnen. Båda efter mönster från Stoff och Stil med tillägg av fodrade luvor och längre muddar att "växa i". Den lilla sytt efter en rejäl förminskning från stl 110 till kanske 92? Jag tror de passade fint :)
/E

1 kommentar:

Anonym sa...

Hå hå ja ja och SKEPP OHOJ, finns bara ett ställe att spendera värdebevis för tåg på om du frågar mig! Faktum är att det mesta pekar ditåt. 1. Krylbo station; vilken historisk gigant till plats, vilket centrum för krigstidshistoria under en tid vi älskar! (Eftersom Krylbosmällarna hade den goda smaken att bara smälla tyskvänliga transporttåg, och inte själva stationen, kan smörgås med köttfärslimpa och stekt ägg fortfarande serveras med Trocadero i det lilla fiket.
2. Busshållplatser som Dalahästen och GetJohannasväg måste bara upplevas på plats!
3. Sveriges absolut tråkigaste stadskärna måste även den upplevas för att helt kunna tas in. Tänk bred tom gata, inga affärer och landskapsarkitetkt inspirerad av en av Sovjets gråare perioder.
3, SJÖVIK älskade SJÖVIKs gräsmattor att tumla runt på, sjö att paddla kanot ut till picknicö på vadastånd, garn,ull, färg och lera i obegränsade mängder att inspireras av och va kreativ i. Kräng på lilla vårkappan, ta Tuppen i örat och Lillan under armen och kom när de första talgoxarna (vet du förresten vad de heter på Norska?) (Dagens bloggfråga) (Du kan aldrig gissa)trallar och de första vårsolstrålarna värmer nästippen. Jag lovar att möta er med mitt bredaste leende och största gästfrihet och med en ny vårhatt käckt på sned! (Kanske finns goda vårhattshoppingmöjligheter i Sveriges tråkigaste stad, detta ska undersökas)(Den heter Köttmes(inte hattaffären, fågeln), oerhört omysigt och ett helt oförtjänt namn på en sådan rar liten gynnare! Tjingeling