söndag, april 10, 2011

Sjuksköterskan och lönen

Idag fanns en insändare i DN. Det var ett svar till en nyexaminerad sjuksköterska som undrade om hennes lön på 20500 kr var rimlig. Tandläkaren svarade att Ja, det var den. Hon är ju ett oskrivet blad för sin arbetsgivare och får troligen provanställning för att bevisa att hon fungerar och har säkerligen betydligt bättre lön om ett år.

Kära Tandläkaren, för sjuksköterskor råder inte riktigt samma förutsättningar som för dig. Den så kallade "provanställningen" rör sig mer troligt om ett vikariat i upp till 2 år innan LAS träder in. Och den betydligt bättre lönen har för min del handlat om 400 kr på ett år. Är det en rimlig löneutveckling? Eller är min arbetsgivare inte nöjd med min prestation? Det är dom, jag har fått beröm, ansvar och utbildning, men ingen direkt löneutveckling att tala om.


GRR!
/E

3 kommentarer:

Unknown sa...

Du, det var min fina kollega Tina som hade skrivit insändaren. Stolt är vad jag är. Puss

Emilie sa...

Well done av henne. Tyvärr missade jag hennes insändare och läste bara svaren av tandläkaren.. Inte lika well done där. :)

Anna sa...

Läste tandläkarens insändare. Han måste leva i en helt annan värld än vad jag gör....mitt vikariat gick för ett halvår sen över till tillsvidaretjäns. Med lönen hände nada kan jag säga, den fina lön han påstår att man får känns väldigt långt bort.
Lycka till med allt!